مرور روزنامه های کابل
 عبدالقدیر میرزایی عبدالقدیر میرزایی

یکشنبه 07 – نوامبر

 

روزنامه آرمان ملی درسرمقاله شماره امروزخود از طالبان مسلح به شدت انتقاد کرده است که تا هنوز هم با اعمال شان مردمان بی گناه را به خون می کشانند.

مقاله نویس با اشاره به انفجاری که در یک مسجد به تازه گی در پاکستان صورت گرفته ، مسلمانی طالبان را نیز زیر سوال برده است.

این روزنامه گفته است که با چنین اعمالی چهره اسلام به جهانیان وارونه نشان داده می شود.

روزنامه درجای دیگری درمورد حضور نیروهای امریکایی در افغانستان و مسئله خروج این نیروها نیز تبصره کرده است.

مقاله نویس با اشاره به پلان امریکا برای خروج تدریجی از افغانستان گفته است که تطبیق این پلان می تواند نتایج بدی داشته باشد.

 

روزنامه دولتی انیس درسرمقاله شماره امروزخود درمورد تلاشهای صلح در افغانستان تبصره کرده و خواستار حمایت های بیشتر از این پروسه گردیده است.

این روزنامه گفته است که دولت افغانستان با ایجاد شورای عالی صلح می خواهد تا روند جذب مخالفین را به یان پروسه بیشتر بسازد.

اما مقاله نویس در عین حال گفته است که مردم افغانستان حالا با توجه به اهمیت تامین صلح در افغانستان از این روند پشتیبانی می کنند.

اما روزنامه هیواد درمورد وحدت ملی در افغانستان تبصره کرده و گفته است که بدون وحدت ملی و آشتی ملی در این کشور راه دیگری وجود ندارد.

 

روزنامه خدمتگار هم درمورد کشته شدن افراد بی گناه در افغانستان و منطقه تبصره کرده است.

این روزنامه مسئله کشته شدن افراد را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار داده و با عنوان برجسته یی نوشته است که مردم زیر نام دین و دموکراسی کشته می شوند.

روزنامه گفته است که رئیس جمهور کرزی نیز در مراسم تجلیل از کارنامه های پادشاه خان درکابل به مسئله کشته شدن افراد بی گناه اشاره کرده و آن را محصول ادامه نبرد ها و فعالیت طالبان و نیروهای بین المللی دانسته است.

روزنامه درمطلب دیگری ، پیامد های تشدد را مورد بررسی قرار داده و از رهبر طالبان خواسته است تا از چنین اعمالی عبرت گرفته و دست از خشونت بردارد.

مقاله نویس در بسیاری از این موارد، شبکه القاعده را مقصر دانسته و تلاش کرده است تا طالبان را برای جدا شدن از این شبکه ترغیب کند.

 

روزنامه راه نجات درمطلبی درمورد ادامه نبرد علیه تروریستان در افغانستان تبصره کرده، اما در این میان از یاس نیروهای خارجی یاد آوری کرده است.

مقاله نویس گفته است که در برخی موارد نیروهای بین المللی و خارجی ها از عدم موفقیت در جبهه جنگ افغانستان سخن می زنند که این مسئله می تواند برای مخالفین قوت قلب باشد.

روزنامه درسرمقاله شماره امروز خود درمورد بررسی شکایات انتخاباتی تبصره کرده است.

روزنامه با اشاره به مسئله معرفی صد ها تن از کاندیدان متقلب به سارنوالی ، این عمل را برای شفافیت انتخابات مهم توصیف کرده است.

راه نجات گفته است که مردم انتظار دارند تا کمیسیون های انتخابات و شکایات انتخاباتی فعالیت های جدی تری داشته باشند و درعین حال از دولت نیز خواسته است تا تصامیم این نهاد ها را حمایت کند.


November 8th, 2010


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
بیانات، پیامها و گزارشها